Dyslexiezorg Noord Nederland
Sluiten
Header placeholder
  1. Cliƫnttevredenheidscijfer is een 8.7!
  1. HomeBlue triangle
  2. DyscalculieBlue triangle

Dyscalculie

Als je dyscalculie hebt, kan je moeite hebben met hoofdrekenen, de tafels, klok kijken en het begrijpen en gebruiken van de symbolen/tekens bij het rekenen. Daarnaast kan het zijn dat uw kind problemen ondervindt bij inschatten van afstand of hoeveelheid (bijvoorbeeld hoe lang een muur in het klaslokaal is), het rekenen en betalen met geld of de weg lastig vinden of kwijtraken. Het kan ook zijn dat uw kind moeite heeft met sommen die verwerkt zijn in een kort verhaaltje.

Kinderen met dyscalculie hebben een hardnekkig probleem met het aanleren en automatiseren van reken- en telhandelingen (moeiteloos bijvoorbeeld tafels opzeggen of eenvoudige optelsommen uitrekenen). Begrip van getallen is er vaak ook niet. Bijvoorbeeld dat een kind niet begrijpt dat het verschil tussen 75 en 80 net zo groot is als tussen 5 en 10.

Mogelijk herkent u dat uw kind er al meerdere jaren last van heeft. Korte periodes van extra begeleiding zorgen er niet voor dat uw kind weer meekomt met de andere klasgenootjes; de automatisering van de basisvaardigheden van het rekenen komt niet op gang. Als u bovenstaande problemen herkent, kan u overwegen om een onderzoek te laten plaatsvinden voor uw kind. Mocht u nog vragen hebben, neemt u gerust contact op met onze dyscalculie-expert.

Dyscalculie is dus een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de basisvaardigheden van het rekenen. In feite is het - net als bij dyslexie - een andere term voor ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van bepaalde schoolse vaardigheden.